Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers Lilypie Maternity tickers

Friday, July 01, 2011

33th weeks check up..

Salam Jumaat semua..

Hampir setengah hari gi check up & Mgtt test..tau kan mgtt ape kan...hehe...Yes..minum air free kat klinik tuh...yg terlebih gula...harap2lah result ok mcm 1st time minum dulu..hehe...5x cucuk nak ambil darah tau..memang dasar kulit ke lemak tebal????kihkih...check up mengandung plak..yes tengs..berat mommy xleh dibendung lg..xyah susah2 nak teka!..hai stress..BP still ok 120/80..dedulu maintain jer 110/70 ni naik ckit...so bile naik sikit perlagi kena check kaki plak.... oooommmggg...kaki bengkak gile........! nurse dh soal macam2 seolah2 dia jadi polis!..stress lg...so start next week kena datang check BP every 2days....sila jgn malas ye! bukan ape...nurse takot nak ke arah high blood pressure plak...kaki plak bengkak amat..macam ubi kayu rebus.. dia kata! Then singgah bilik doc..kena lg...tengs...hari ni hari kena lecture..alkisah tukar hospital kan...so mintak referral letter lg..dia kata xmo bagi dh if nak tukar lg hehe..grrrrrr...dh2 janji xmau tukar dah...penat weh..hehe...ok cukuplah cite check up..tunggu i refer H.Serdang plak..cmna agaknye cerita dia..

Next...

Last weekend i dah pick up Akar Siti Fatimah (Labisia Pumila dlm bahasa omputihnye) from Sis Zihan..berkumpullah kami di Bangi Kopitiam kebetulan weekend di rumah MIL..so dapat berjumpa sebentar dengan Amelyn pun sama2 pick up Akar siti Fatimah..

Sebelum direndam

Selepas direndam

Air rendaman akar siti fatimah ni juga dikenali sebagai air selusuh.. ada jugak yang buat air selusuh ni guna plain water je xde rendam2 akar siti fatimah..pun boleh juga..ape yg penting untuk membuat air selusuh samada menggunakan akar siti fatimah ni atau tidak ADALAH doa2 & juga ayat2 suci AL-QURAN dibaca oleh suami, org2 tua @ ustaz, ustazah..

UNTUK MENYEDIAKAN AIR SELUSUH UNTUK MEMUDAHKAN BERSALIN, KOMBINASI BACAAN DOANYA IALAH..

1. SURAH AL-FATIHAH



2. SURAH AL-HASYR AYAT 21-24 (59:21~24)



TERJEMAHAN:



21. Kalau sekiranya kami turunkan Al-Quran Ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah. dan perumpamaan-perumpamaan itu kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir.



TERJEMAHAN:
22. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

TERJEMAHAN:
23. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, raja, yang Maha suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengaruniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.

TERJEMAHAN:
24. Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang membentuk Rupa, yang mempunyai asmaaul Husna. bertasbih kepadanya apa yang di langit dan bumi. dan dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.



3. SELAWAT SYIFA'






4. DOA SELUSUH....terjemahannya
" YA ALLAH, DENGAN HAK MARYAM, JUGA HAK HAMBA YANG DITURUNKAN KEPADANYA SURAH MARYAM, RINGANKANLAH DARIPADANYA ( sebut nama pesakit dan nama ibunya ) PENDERITAAN BERSALIN, DENGAN RAHMATMU WAHAI TUHAN YANG AMAT MENGASIHANI DARI SEGALA-GALANYA.

5. DOA PEMUDAH....terjemahannya
" YA ALLAH, PERMUDAHKANLAH DAN JANGAN KAU SUKARKAN KERANA ENGKAULAH YANG MAHA MEMUDAHKAN, SEGALA YANG SUSAH ADALAH MUDAH BAGIMU, YA ALLAH, SEMPURNAKANLAH DENGAN KEBAIKAN, DENGAN RAHMATMU, YA ARHAMAR RAHIMIN".

rujukan: IKHTIAR PENYEMBUHAN PENYAKIT ( DARUSSYIFA' )... sorry sy copy dari sini tau...thanx
('',)

THEN...setelah air ready bolehlah kita minum..time bila??? bila contraction dah kuat tu..nak dekat2 bersalin tu...some hospital xbagi bawak masuk air dlm labour room...so pandai2lah songlap ye..hehe...& kalau dpt midwife yang ok2 dia yang akan tanya ada bawak air selusuh@air akar fatimah ke???once dia kata minum ha togak lah ye..they all tau time exact nak minum...pastu ha...push lah..apelagi..! baby pun keluar...Allahuakhbar!

APA-APA PUN...ini hanya ikhtiar kita sebagai manusia..yang kita perlu bergantung harap adalah kepada yg ESA sahaja..moga2 dengan izin ALLAH...kita semua selamat bersalin ye...Aminnnnnnnn...

Till then...salam Jumaat yang barakah...moga kita sentiasa mengharap dari Allah Taala...bukan selain-Nya..

8 comments:

  1. yun pn dah rendam..mmg jadi besar kan after rendam..oo,kalau buat air selusuh gne rendaman air ni pn xpe ek etty?

    ReplyDelete
  2. yup boleh..yun dh try rendam???hehe..ade org kate kalu dh rendam & kembang maknenya nak dekat due....jeng2...gudluck yun...;p

    ReplyDelete
  3. dah ada akar fatimah ni tapi tak rendam lg..dah boleh rendam skg ker etty??..bukan tunggu dah nak sakit2 deliver baru rendam??

    ReplyDelete
  4. rendam bila kita dh rasa contraction kuat yg dkt2 due kita tu jihan..mcm kak zihan pesan aritu dia kata bleh rendam semalamam dlm peti sejuk lg...sebab nak minumkan..

    ReplyDelete
  5. biase air selusuh org minum bile pintu rahim da mula bukak 1cm...dan biasenyer sakit contraction akan bertambah kerap dr 10minit kpd 5minit...dan kemudian jd 3minit..time nilaa org stat minum air selusuh..

    tp doc xbape sajes kan..dunno y... :)

    ReplyDelete
  6. yeke etty???laaa..mama yun yg rendam semalam,ni pn still rendam lagi..die kate nti letak dlm bekas je..xpeke ek?yun xtau cmner cara2 nya,huhuhu!tp agak kembang gak la,mcm pic etty tuuuuuuuuu~ =)

    ReplyDelete
  7. wallahualam yun...etty pun dgr2 ckp org je...hehe..insyaallah mudah2an yun slmt bersalin

    ReplyDelete
  8. to anon: yup etty pun baru tau...semalam gi check up doctor yang handle case etty ni cousin etty sendri...dia pon x kasi minum air selusuh katanya akan buat laluan tertutup...betul ke ????????

    ReplyDelete